Το λογότυπο είναι το πρώτο πράγμα που βλέπει κάποιος όταν έρχεται σε επαφή με μια επιχείρηση. Είναι η εικόνα που αποτυπώνεται στο μυαλό του, πριν καν προλάβει να διαβάσει το όνομα ή να μάθει για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Για τον λόγο αυτό, αποτελεί τον πυρήνα της οπτικής ταυτότητας μιας επιχείρησης και επηρεάζει άμεσα τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται το κοινό την ποιότητα, την αξιοπιστία και τη σοβαρότητά της.
Όμως, πολλοί κάνουν το λάθος να ξεκινούν με ένα “φθηνό” ή δωρεάν έτοιμο λογότυπο από το ίντερνετ, μέσα από online logo makers, είτε επειδή έχουν περιορισμένο budget, είτε επειδή θέλουν να ξεκινήσουν γρήγορα. Το αποτέλεσμα είναι συχνά πρόχειρο, αδιάφορο και τελικά ζημιογόνο για την εικόνα της επιχείρησης.
Γιατί τα “φθηνά” λογότυπα δεν δουλεύουν
Ένα “φθηνό” λογότυπο δεν είναι σχεδιασμένο για εσένα. Είναι ένα γενικό σχέδιο που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί από οποιονδήποτε – χωρίς στρατηγική, χωρίς μελέτη και χωρίς καμία σύνδεση με το brand σου. Αυτό σημαίνει ότι δεν επικοινωνεί το όραμα, τις αξίες και την προσωπικότητά σου, αλλά απλώς «υπάρχει» σαν μια εικαστική λεπτομέρεια που προσπαθεί να γεμίσει χώρο.
Και επειδή δεν δημιουργήθηκε για εσένα, δεν είναι μοναδικό. Υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα να το χρησιμοποιούν ή να το έχουν χρησιμοποιήσει και άλλες επιχειρήσεις, ακόμα και στον ίδιο κλάδο.
Η έλλειψη αποκλειστικότητας είναι ένα τεράστιο μειονέκτημα. Αν το κοινό δει παρόμοιο ή ίδιο λογότυπο σε διαφορετικές εταιρείες, η επιχείρησή σου χάνει αμέσως αξιοπιστία. Το μήνυμα που περνάει είναι ότι δεν επένδυσες στην εικόνα σου, άρα πιθανόν να μην επενδύεις ούτε στην ποιότητα των προϊόντων ή των υπηρεσιών σου.
Τα τεχνικά προβλήματα και οι περιορισμοί
Τα περισσότερα από αυτά τα “έτοιμα” λογότυπα δεν πληρούν τα βασικά τεχνικά πρότυπα. Είναι σχεδιασμένα σε λάθος αναλογίες, με ακατάλληλες γραμματοσειρές και χαμηλής ποιότητας αρχεία που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σωστά σε διαφορετικά μέσα.
Αν προσπαθήσεις να τα προσαρμόσεις ή να τα μεγεθύνεις, χάνουν ευκρίνεια, θολώνουν και αλλοιώνονται. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα. Ξεκινάς να “διορθώνεις” κάτι που δεν διορθώνεται και, τελικά, αναγκάζεσαι να το ξαναφτιάξεις από την αρχή.
Κίνδυνοι από την άγνοια πνευματικών δικαιωμάτων
Ένα ακόμη σοβαρό θέμα είναι τα πνευματικά δικαιώματα. Όταν αγοράζεις ή κατεβάζεις ένα έτοιμο λογότυπο από το διαδίκτυο, συνήθως δεν έχεις πλήρη δικαιώματα χρήσης. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να το κατοχυρώσεις νομικά, ούτε να το προστατεύσεις αν κάποιος άλλος το αντιγράψει.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να βρεθείς ακόμη και σε νομικές περιπέτειες, αν αποδειχθεί ότι το λογότυπο που χρησιμοποιείς παραβιάζει δικαιώματα τρίτων.
Η αξία του επαγγελματικού σχεδιασμού
Αντίθετα, ένα λογότυπο που δημιουργείται από επαγγελματία γραφίστα είναι φτιαγμένο αποκλειστικά για σένα. Έχει προηγηθεί ανάλυση της αγοράς σου, του κοινού-στόχου, των ανταγωνιστών και του μηνύματος που θέλεις να περάσεις. Το αποτέλεσμα δεν είναι απλά ένα “ωραίο σχέδιο”, αλλά ένα εργαλείο branding.
Ο επαγγελματικός σχεδιασμός προσφέρει μοναδικότητα, αρτιότητα, ευελιξία και πλήρη κατοχύρωση. Και αυτό φαίνεται στην πράξη: όταν ο πελάτης βλέπει ένα καλοσχεδιασμένο, επαγγελματικό λογότυπο, λαμβάνει αμέσως το μήνυμα ότι η επιχείρηση είναι σοβαρή, αξιόπιστη και καλά οργανωμένη ενώ μπορείς εύκολα να χρησιμοποιήσεις το λογότυπό σου σε επαγγελματικές κάρτες.
Πώς λειτουργούν οι κορυφαίες εταιρείες
Οι κορυφαίες εταιρείες παγκοσμίως επενδύουν σοβαρά στον σχεδιασμό και την ανανέωση των λογοτύπων τους. Δεν χρησιμοποιούν templates. Δεν βασίζονται σε έτοιμες λύσεις. Αντιθέτως, συνεργάζονται με branding experts και γραφίστες για να διαμορφώσουν οπτικά την ταυτότητά τους.
Η Google έχει εξελίξει σταδιακά το λογότυπό της από το 1997 έως σήμερα, διατηρώντας τα βασικά της χαρακτηριστικά αλλά προσαρμόζοντάς το στις τάσεις και τις τεχνολογικές απαιτήσεις.
Η Apple δημιούργησε ένα από τα πιο εμβληματικά λογότυπα όλων των εποχών, στηριζόμενη στην απλότητα και τη δύναμη του συμβόλου.
Η Pepsi, η Mastercard και τόσες άλλες διεθνείς εταιρείες έχουν κάνει rebrand με στόχο να παραμείνουν επίκαιρες και αναγνωρίσιμες, χωρίς ποτέ να χάσουν τον χαρακτήρα τους.
Σκέψου, λοιπόν, καλύτερα πριν αποφασίσεις
Το λογότυπό σου είναι η πρώτη εντύπωση που δίνεις στην αγορά και η πρώτη εντύπωση δεν διορθώνεται εύκολα. Ένα “φθηνό” λογότυπο από το ίντερνετ μπορεί να μοιάζει με εύκολη λύση, αλλά τελικά κοστίζει περισσότερο, τόσο σε χρήμα όσο και σε αξιοπιστία. Αν θέλεις να έχεις μια σοβαρή, διαχρονική και αναγνωρίσιμη παρουσία, πρέπει να επενδύσεις σωστά στην εικόνα σου.
Μην αφήνεις την πρώτη εντύπωση στην τύχη και μην συμβιβάζεσαι με λύσεις που σε κάνουν να μοιάζεις με όλους τους άλλους. Η επιχείρησή σου αξίζει κάτι μοναδικό, σχεδιασμένο αποκλειστικά για εσένα.
Μπες στη σελίδα σχεδιασμός λογοτύπου και δες αληθινές δουλειές επαγγελματιών γραφιστών που μετατρέπουν ιδέες σε ταυτότητες. Ζήτησε το δικό σου λογότυπο, προσαρμοσμένο στο brand, το κοινό και το μέλλον σου.
Μην ξεκινήσεις με ένα λογότυπο που θα θέλεις να αλλάξεις. Ξεκίνα με αυτό που θα κρατήσεις για χρόνια.